– Mange føler et sterkt ubehag ved denne tiggingen, sier reisejournalist Odd Roar Lange til Nettavisen.
På flere restauranter, kafeer og serveringssteder i Norge tilbys norske forbrukere å legge inn et tipsbeløp ved forhåndsbestilling av mat eller drikke og betaling for produktene.
Å legge igjen et tips er en mulighet til tross for at man ofte må gå til kassen og bestille maten selv, eller bestille gjennom en QR-kode på bordet.
På noen restauranter henter du til og med maten når den er klar.
Store norske lexikon definerer gebyr eller drikkepenger som en tilleggsbetaling for en utført tjeneste.
I et innlegg på bloggen Travelinspector går Odd Roar Lange sterkt ut mot restaurant- og serveringsbransjen i Norge. Han stiller spørsmål ved hvorfor restauranter tar imot tips på forhånd.
– Så jeg må legge inn et valgfritt gebyrbeløp før jeg mottar noe. Det eneste de har gjort er å registrere betalingen. Og jeg må betale ekstra for det. Har de mistet vettet – eller er de bare grådige? skriver Lange.
– Må du betale tips og klage i etterkant?
Lange sier til Nettavisen at det er lureri.
– Det hele er tiggeoppførselen til restaurantbransjen. Det er ingen andre yrker som får noe ekstra utover egen lønn. Dette er en tilbakeholdenhet fra gamle dager da industrien var dårlig betalt. Nå har vi tarifflønn og minstelønn, sier Lange til Nettavisen.
Reisejournalisten sier selv at han får lyst til å tipse når han er på restaurant.
– Mange føler et sterkt ubehag med denne tiggingen. Du føler deg gjerrig og som en gnier når du ikke tipper, påpeker han.
Men han jobbet for å komme over denne følelsen.
– Jeg måtte øve meg litt på å ikke tenke at jeg er gjerrig hvis jeg ikke betaler tips. Du får en rett og du vet ikke hvordan den er. Må man betale gebyr og klage i etterkant hvis maten ikke er god?
– Det er ikke sånn at jeg ikke betaler gebyrer i det hele tatt. Jeg betaler tips når jeg får servert mat og drikke og en god vertsopplevelse.
Les også: Bane vinterdekk krise: – Det er førstemann til mølla
– Hvorfor mener bransjen at de har fortjent det?
Lange mener vi må avskaffe hele tipskulturen i Norge.
– Men jeg har ingen intensjon om å gå mot kulturen i et fakkeltog, understreker han.
I første omgang mener han forskuddsbetalingen bør fjernes.
– Hvorfor mener bransjen at de har fortjent det? jeg lurer Hvis de synes vi betaler for lite, kan det hende de tar ekstra betalt for maten eller drikken i stedet. Da kan de i stedet øke servicenivået og ta betalingen til slutt, understreker Lange.
Han tror mange nordmenn får en klump i magen fordi de ikke betaler tips når de føler det er forventet.
– Det er rart at bransjen vil at du skal få en ubehagelig opplevelse, sier Lange.
Dette er også et tema forbrukerne bryr seg om.
– Folk kommer til meg og forteller om sine opplevelser. Jeg kan nesten ikke gå ut på byen uten at noen kommer bort til meg og forteller om en opplevelse. Dette tipset på forhånd er vanlig. Alle blir stum av det, og alle blir irriterte, avslutter Lange.
– Jeg har aldri tippet fem øre der
Rune Nikolaisen, bedre kjent som Gjerrigknarken, svarer også på restauranter som ber om tips på forhånd.
– Jeg tror det er helt riktig. Jeg svarer folk som ber om tips på forhånd, sier Nikolaisen til Nettavisen.
Spesielt én restaurant i Norge mener Nikolaisen er kjent for dette.
– Egon er en klassiker. Jeg har aldri tippet fem øre der. Jeg ser på det som ren tigging. Kanskje jeg hadde vært villig til å gi noe hvis jeg måtte betale etterpå, sier gjerrigknarken.
Egon kommer med følgende kommentarer til kritikken:
– Gjestene våre setter pris på å kunne betale på forhånd slik at de kan dra når de er ferdige og ikke må vente på regningen. Vi har praktisert dette i 38 år og har ikke fått noen negative tilbakemeldinger om dette fra våre gjester. Tips er og blir frivillig i norske restauranter, vi har heller ikke fått negative tilbakemeldinger på dette, sier daglig leder for driften i Egon Deretter Robert Halshamn til Nettavisen.
I likhet med Lange tror Nikolaisen mange kan føle seg presset til å tipse.
– Mange føler kanskje at de må gi noe. Jeg vet ikke om bransjen bruker det som taktikk, sier Nikolaisen.
– Ville du gitt penger til noen på gata, uten å få noe tilbake? spurte han retorisk.
Han mener nordmenn bør tenke på om det i det hele tatt er nødvendig med tips i Norge.
– Jeg føler ikke at jeg må tipse i Norge. Hvis folk vil gjøre det, så gi for all del pengene til det de vil ha. Jeg vet at folk tjener godt, i motsetning til enkelte land hvor servitører lever på tips.
Men han mener det bringes på banen når restaurantene ber om tips på forhånd.
Les også: Dyreparken gass: – Prisene er helt ekstreme
– Det er nok litt press der
– Men det er ofte ungdom som jobber i servicebransjen, er det ikke greit å gi dem litt ekstra?
– Det er helt greit, men du har i det minste tenkt gjennom det. Da er det ikke for matlevering, da belønner du noe annet og kan like gjerne levere det til dem. Det må servitørene betale for, sier han.
– Tror du mange er redde for å bli sett på som gjerrige?
– Nå er det ikke noe problem for meg å bli sett på som gjerrig, sier Gjerrigknarken og ler.
Men han tror andre kan føle seg presset når de blir møtt med en betalingsautomat som ber deg angi et valgfritt beløp.
– Kanskje når du er i situasjonen, og noen står der med betalingsautomaten, kan du føle presset.
– Det er nok press der, legger han til.
– Hva er tipset til folk som ikke vil gi tips?
– Hold deg til det. Det er ikke noe problem. Maten er dyr nok alene på en restaurant, og ingen sliter med det. Det går veldig bra, sier Nikolaisen.
Les også: Forvent enorm trafikk ved uteserveringen: – Det kommer til å bli aldeles stappfullt
– Helt uproblematisk
NHO reiseliv understreker at tipping er frivillig.
– Dette er en ordning som dukket opp i ulike digitale betalingsløsninger under og etter pandemien. Du betaler på forhånd for det du skal spise og drikke, og får da også mulighet til å tipse samtidig. Men det er fortsatt frivillig om du vil gi tips, sier kommunikasjonsdirektør i NHO Reiseliv, Merete Habberstad.
Habberstad håper gjesten opplever den samme gode servicen uavhengig av når tipset gis.
– I motsetning til i andre land er ventepersonell i Norge ikke avhengig av tips, og det er noe som er helt frivillig å gi. Ansatte i serveringsbransjen i Norge er stort sett hardtarbeidende, serviceorienterte mennesker som ønsker å gi gjesten en god opplevelse, sier Habberstad.
– Er det ikke rart å tipse på forhånd, og så eventuelt måtte returnere maten fordi den ikke er god? Hva tenker du om en slik situasjon?
– Man trenger ikke tippe på forhånd, og det virker for meg å problematisere noe som egentlig ikke er et problem. Et tips er en gave som gjestene frivillig gir til personalet, der det er ønskelig. Ingen har plikt til å gi gebyr, sier Habberstad.
– Selv om du har betalt for maten på forhånd, har du absolutt mulighet til å si fra om den for eksempel ikke holder god standard. Du skal føle at du blir tatt godt vare på som gjest, uavhengig av når og hvordan du betaler for mat og tips. Hvis du for eksempel vil tipse men vente til du har spist, kan du tipse om du kjøper dessert eller kaffe etter maten, påpeker Habberstad.
Kommunikasjonssjefen sier at dette ikke er noe stort problem i norsk reiseliv.
– Tips er som sagt helt frivillig og skal ikke ha noen betydning for hvordan du blir behandlet som gjest. Nye digitale løsninger gir noen nye utfordringer, for eksempel hvordan ta imot tips. Et valgfritt alternativ ble deretter lagt til betalingsløsningene.
– Dette ser man også i betalingsløsningene for hjemlevering av mat, hvor man kan tipse budene – før maten leveres. Så lenge det er valgfritt, synes jeg det er helt uproblematisk, sier Habberstad.
Les også: Huseiernes Landsforbund ønsker høyere strømtilskudd