Årsregnskapet til Thai Market AS, som står bak både Thai Market, Wok Market og Nomads, er klart.
I 2021 hadde selskapet en omsetning på 35,7 millioner kroner. Det er mer enn 11 millioner flere enn året før.
Resultatet etter skatt endte med et overskudd på cirka 300 000 kroner, som er en solid økning fra 2020, da resultatet ble minus 1,7 millioner kroner.

også lese
Voldsom vekst også i år, men enda rødere tall
– Thai Market har hatt en enorm utvikling, sier Terje Olsen til Fredriksstad Blad.
Utfordringer i koronaåret
Men til tross for omsetningsrekord, legger ikke restaurantsjefen på brygga skjul på at 2021 også var et vanskelig år.
– Med nedleggelser, nedleggelser og kaos som ingen forsto. Så det var også noen utfordringer, sier han.
Restaurantbransjen er en av mange bransjer som virkelig har opplevd ringvirkningene av pandemien og usikkerheten med flere runder med nedetid og barstopp.

også lese
Terje mistet 466 000 i januar: – Hvis vi ikke får skjenke fra neste uke, må vi stenge og si opp 55 ansatte
Vi har forsøkt å holde åpent i hele 2021, selv om alkoholserveringen er tatt fra oss. De ansatte er viktige – at de er på jobb, holder på og at vi kan møtes. Vi ønsket ikke å miste noen.
– Tusen takk til de ansatte
– Samtidig klarte vi å bygge en god folkestamme. Dette bør være vår seier, og det kan måles i kvalitet, både på kjøkkenet og hos ventepersonalet. Dette skyldes i stor grad at de ansatte øker omsetningen, fortsetter Olsen.
Thai Market AS leverer grønne tall for første gang siden 2018. Terje Olsen er klar til å legge pandemien bak seg og se fremover.
– Vi er fornøyd med en slik omsetning, og at vi på tross av omstendighetene kan tjene noen hundre tusen i overskudd. Men når vi plutselig skal stenge hele julebordet, kaste maten, betale for alkoholen og timene til ansatte som kanskje ikke er på jobb, ødelegger det resultatet litt.
– Men nå ser det ut til at vi er inne i et normalt år, og nå må vi vise hva vi virkelig er gode for.
Ny rekordsommer
Fredriksstad Blad skrev i fjor om flere av de lokale restaurantene som satte rekorder under fjorårets sommersesong.
Olsens restauranter var blant dem.
– Vi sikter oss inn på ny rekord i år, sier han – og det allerede før fellesferien startet.

også lese
Fjoråret var det beste noensinne for denne restauranten på brygga
Og hvorfor omsetningen har økt med over 11 millioner kroner, tror han skyldes at markedet er i endring.
– Vi leser på nett, reiser og er nysgjerrige. Jeg tror folk begynner å reise mer nå, og ikke bare venne seg til å spise pizza og biffer.
Han fortsetter:
Dette, blandet med at bedriftsmarkedet begynner å få mange bedrifter. Vi har noen flotte bedrifter i Fredrikstad, som har besøkende og samarbeidspartnere. Mange er stolte over å kunne ta dem med til brygga og vise Fredrikstad.