En introduksjon til et av Norges mest ikoniske merkevarer. Lik det eller hat det, frossenpizzamerket Grandiosa er umulig å ignorere. Her er hele historien.
Nasjonalrett, markedsføringssuksesshistorie, kulinarisk vederstyggelighet; Pizza Grandiosa kan beskrives på en rekke måter. Det som derimot er umiskjennelig er at den er elsket av mange nordmenn, og til og med motstanderne pleier å kjøpe den fra tid til annen.

Hvis du i det hele tatt er kjent med det moderne Norge, har du garantert hørt om Pizza Grandiosa. Hva er det egentlig som gjør dette frossenpizzamerket så spesielt? Hvordan smaker det? Hvordan ble det til og hvorfor er det så populært?
I denne artikkelen forteller vi deg alt du trenger å vite om Grandiosa. Fra hans ydmyke begynnelse til hans oppstigning til toppen.
Pizza i Norge: en eksotisk rett
Pizza er så allestedsnærværende i Norge i dag at det er lett å glemme hvor “eksotisk” retten var i 1980, da Grandiosa ble introdusert på markedet.
I følge Grandiosas opprinnelseshistorie kom Ivar Moss, direktøren for fabrikken der den berømte pizzaen til slutt skulle lages, sjefens anmodning om å begynne å akseptere produksjon uten engang å vite hva pizza var.

I 1980 prøvde mange nordmenn fortsatt pizza. Peppes Pizza, en av de viktigste pizzarestaurantkjedene i landet, åpnet sitt første sted først i 1970.
Det var Norges aller første pizzarestaurant på den tiden – men det tok litt tid før retten fant sin plass på norske bord.
Pizza Grandiosa: den originale oppskriften
I dag er det mange varianter av Grandiosa, men den “originale” er fortsatt veldig populær. Mens den nøyaktige oppskriften på originalen selvfølgelig er en hemmelighet, er flere fakta velkjente. Skorpen er hvetebasert og ble opprinnelig importert ferdig fra Canada.
På toppen av skorpen ligger en enkel tomatsaus, dekket med litt “pizzakjøtt”. Dette begrepet refererer til en spesiell blanding som inneholder 40 % norsk storfekjøtt, samt vann, soyaprotein, krydder og konserveringsmidler. Høres deilig ut, ikke sant?

På toppen av “pizzakjøttet” finner du Jarlsberg – en norsk ost som eksporteres over hele verden og minner om en myk sveitserost – og rød pepper i terninger.
Kombinasjonen av Jarlsberg og pepper sies å være et nikk til en tradisjonell variant av den norske «brødskiven»: en brødskive pyntet med myk ost og rød pepper.
Hvordan smaker Grandiosa?
Å beskrive Grandiosa til noen som aldri har smakt den er relativt enkelt. La oss starte med skorpen: hvis du er kjent med den frosne pizzaen med stigende skorpe som dukket opp i Nord-Amerika på midten av 1990-tallet, og konkurrerende restaurantpizza i tekstur og smak, må du gjøre enhver mental referanse til den typen skorpe ut av tankene dine..
Grandiosa pizzaskorpe riser absolutt ikke. Som gammeldags frossen pizzaskorpe er den klissete og lite spennende. Kanskje bør Grandiosa-skorpen legges til listen over skammelig kanadisk eksport, mellom Justin Bieber og Crocs.

Ansvarsfraskrivelse: Det er én variant av Grandiosa med stigende skorpe (Grandiosa Nybakt), men denne beskrivelsen konsentrerer seg om den opprinnelige varianten. Den var den eneste som eksisterte mellom 1980 og 2001, og er den dag i dag den mest solgte av alle Grandiosa-varianter.
Tomatsausen som brukes med Grandiosa er ganske mør. Det er vanskelig å vite nøyaktig hva den er laget av, men den smaker som utvannet tomatpuré.
Kjøttet, som vi nevnte ovenfor, består av kun 40 % kjøtt. Rød pepper spiller rollen som rettens eneste grønnsak, og smaker akkurat som du forventer.
Osten er faktisk ganske velsmakende. Å dekke en pizza med en sveitsisk ost er uvanlig, og fører ikke til den typen strekk, smelteeffekt man får med mozzarella, men smaken er ganske rik.

Når det er sagt, er ikke smaken av Jarlsberg alene nok til å redde det som egentlig er en utrolig intetsigende rett.
Denne sløvheten bekreftes av den utbredte vanen nordmenn har med å helle Grandiosa-skiver over ketchup og strø dem med piffi krydder – en duftforbedrende, saltbasert, hyllevare krydderblanding – eller begge deler.
Hvorfor er Grandiosa så populær?
Så Grandiosa er kjedelig – til og med noen av fansen vil være enige – men hvorfor har den solgt 600 millioner enheter siden lanseringen i 1980? Det er vanskelig å komme til en konklusjon, men det er flere mulige svar.
Først elefanten i rommet: alle som har smakt norsk mat vet at besvimelse ikke nødvendigvis er en dårlig ting sett fra den lokale ganens perspektiv.
Landets egentlige nasjonalrett, surkåler en saktekokt rett av fårekjøtt og kål smaksatt med kun salt og pepper.

Kirsebærhits som ribbe (stekt svinebuk med knitring) og pinnekjøtt (tørket fåreribbe, dampet i flere timer) er også uten krydder i sine mest tradisjonelle inkarnasjoner. Da bør det ikke komme som noen stor overraskelse at den mest solgte frossenpizzaen mangler smak.
En annen mulig forklaring på økningen i popularitet til Grandiosa, i hvert fall i utgangspunktet, er kjølefaktoren den bar på, som en norsk versjon av en eksotisk, merkelig mat. Sushi har opplevd en lignende økning i landet de siste 15 årene.
Akkurat som å spise sushi i Norge i 2008 var en måte å fortelle andre hvilken kul og verdslig person du var, var Grandiosa i 1980 en praktisk og enkel måte å sette noe eksotisk og nytt på spisebordet.
En siste faktor som ikke bør neglisjeres er den utmerkede markedsføringsstrategien som brukes av produsentene av Grandiosa. La oss dykke ned i det nå.
Grandiosa: En markedsføringssuksesshistorie
Fra begynnelsen var reklame nøkkelen til Grandiosas suksess. Allerede i 1984 lanserte merket en TV-reklame med kvinnelandslaget i langrenn.
I desember 1996 ble det lansert en julereklame med et populært orkester. Den vises på TV hver juletid, noe som for mange har blitt noe av en tradisjon.
Ti år senere, i 2006, sangen Respekt for Grandiosa var på toppen av rangeringen i åtte uker. Det var første gang en sang kun ment for reklame kom til hitlistene i landet.
En annen måte Grandiosa sikrer sin dominans på er gjennom et konstant press nedover på prisene. Det er vanligvis mulig å kjøpe billige Grandioser en gang i ukene.
Det bør imidlertid nevnes at detaljhandelsmerker ofte er billigere (og objektivt sett ikke dårligere) enn Grandiosa.
Alternativer til Grandiosa i Norge
Kommer du til Norge og ennå ikke har hatt muligheten til å prøve Grandiosa, bør du absolutt prøve det. Å ha lave forventninger og være ganske sulten vil øke nytelsen din.
Tilbringer du lang tid i Norge og trenger et enkelt måltid er frossenpizza en praktisk løsning, men vær oppmerksom på at det finnes bedre tilbud på markedet enn Grandiosa. Her er en kort liste.
Stor en
Big One er et annet merke som eies av Orkla, selskapet bak Grandiosa. Sammen dominerer de to merkene markedet. Big One-stilen presenterer seg som en “amerikansk stil” pizza, og har en tykkere skorpe.
Hvis skorpen er litt bedre, smakmessig, er pizzaen også generelt ganske tørt, selv om en ny “Smoking hot BBQ chicken”-variant ser lovende ut.
Dr Oetker
Dr Oetker har mange varianter, spesielt Casa di Mamma som var den første frossenpizzaen med stigende skorpe som var allment tilgjengelig i Norge. Smaken og kvaliteten på produktene hjalp tilsynelatende Dr. Oetker med å vinne terreng over Grandiosa.

Antagelig som svar på Dr Oetkers fremgang, har Grandiosa lansert sitt eget utvalg av risskorpepizzaer, og – i det siste – tynnskorpepizzaer som ligner Dr Oetker Ristorante-serien.
Peppes pizza
Norges aller første pizzarestaurant har nylig penetrert frossenpizzamarkedene. Grandiosa / Big One-dominansen er fortsatt et faktum, men Peppes klarte å kutte seg en del av kaken.
Kjeden har også inngått avtale med landets Circle K bensinstasjoner om å betjene sine produkter til bilister på takeaway-basis.
Butikkmerker
Coop, Rema 1000 og andre prøver også å ta en del av markedet for frossenpizza. Coop tilbyr for eksempel i dag syv forskjellige varianter under eget merke.
Er du en fan av frossenpizza? Har du noen gang prøvd Grandiosa? Hvis du ikke hadde det, ville du, basert på vår beskrivelse? Fortell oss hva du synes i kommentarene…